07 kwietnia 2015

Tort cytrynowy

W tym roku Wielkanoc pokryła się z pewną okazją w naszym domu - urodzinami mojego taty i moimi. Zatem oprócz bab drożdżowych zajęłam się przygotowaniem tortu. Jaki smak wybrać? Jak go udekorować? Tysiąc pomysłów na minutę, każdy inny. Na szczęście z pomocą przyszła mi siostra, doradziła i mianowała się "głównym projektantem" tego wypieku. Później pomagała mi również podczas pracy i wcale nie kazała mi o tym napisać ;). Na torcie musiał znaleźć się koń - mój tato od kilku lat jest zapalonym koniarzem. Pracę rozłożyłam na kilka dni. Muszę przyznać, że był to mój najbardziej czasochłonny tort. Ale było warto, wszystkie ochy i achy wynagrodziły cały trud.

Tort składał się z cytrynowych blatów, przełożonych waniliowym kremem z bezy włoskiej (meringue buttercream) oraz lemon curdem. Wszystkie dekoracje były wykonane z masy cukrowej i malowane za pomocą barwników spożywczych.


Składniki:
  • 4 blaty cytrynowe
  • Krem z bezy włoskiej
  • Lemon curd
  • Dekoracje z masy cukrowej
Biszkopt (na 2 blaty 18 cm):
Przepis z książki "Lomelino's Cakes" L. Lomelino
  • 3 żółtka
  • 4 białka
  • 3/4 szklanki mąki
  • 3/2 łyżeczki skrobi kukurydzianej
  • 1/2 szklanki + 1/4 szklanki cukru
  • 3/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • Szczypta soli
  • 3 łyżki oleju
  • 3 łyżki soku z cytryny
  • 1 łyżka skórki z cytryny
  • 1 łyżeczka cukru waniliowego

Rozgrzewamy piekarnik do ok 160°C. Mąkę przesiewamy do miski razem ze skrobią kukurydzianą, 1/2 szklanki cukru, proszkiem do pieczenia i solą. Olej, żółtka, sok i skórkę z cytryny oraz cukier waniliowy mieszamy w osobnej misce. Przesiewamy do niej suche składniki i mieszamy do połączenia składników. Białka ubijamy na sztywną pianę, dodając stopniowo pozostały cukier. 1/4 piany mieszamy z ciastem, żeby je rozrzedzić. Następnie dodajemy pozostałą pianę i delikatnie wszystko mieszamy. Dzielimy ciasto na 2 części i przekładamy do form. Pieczemy przez około 25 minut.

Krem z bezy włoskiej:
Przepis z książki "Lomelino's Cakes" L. Lomelino
  • 8 białek
  • 1 3/4 szklanki cukru
  • 390g miękkiego masła
  • 4 łyżeczki cukru waniliowego

Białka i cukier umieszczamy w misce nad kąpielą wodną. Ubijamy stale białka do rozpuszczenia się cukru. Zdejmujemy miskę z kąpieli wodnej. Ubijamy białka na sztywną pianę. Ubijamy nadal aż masa się ochłodzi. To może zająć do 10 minut. Dodajemy masło w małych kawałkach, mieszając dokładnie po każdym dodaniu. Następnie ubijamy przez kolejne 3-5 minut. Dodajemy cukier waniliowy.

Lemon curd:
Przepis z książki "Lomelino's Cakes" L. Lomelino
  • 2/3 szklanki cukru
  • 2 jajka
  • Sok i skórka z 2 cytryn
  • 50g masła

Cukier, jajka oraz sok i skórkę z cytryn umieszczamy w misce nad kąpielą wodną. Mieszamy stale rózgą kuchenną aż masa zgęstnieje. Powinna mieć konsystencję sosu holenderskiego. Zdejmujemy miskę z kąpieli wodnej i dodajemy masło. Mieszamy do połączenia się składników.

Ustawiamy pierwszy blat ciasta na paterze, nakładamy na niego kilka łyżek lemon curdu a następnie kilka łyżek kremu z bezy włoskiej. Kładziemy kolejną warstwę ciasta i powtarzamy wszystkie czynności do zużycia wszystkich blatów ciasta. Rozprowadzamy pozostały krem po powierzchni tortu wygładzając krawędzie. Następnie dekorujemy według własnego pomysłu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza. Mam nadzieję, że zajrzysz tu ponownie!