24 stycznia 2015

Ptysiowe oponki

Dziś w nocy przygotowywałam ptysie z wytrawnym nadzieniem. Kiedy tylko się obudziłam, złapałam za książkę kucharską i sprawdziłam potrzebne składniki. Co prawda, przez to śniadanie zjadłam dopiero koło 15, ale warto było poczekać. Inspirowałam się przepisem Rachel Khoo. Z ciasta ptysiowego zrobiłam "oponki", które przecięte na pół wypełniłam serkiem, kiełkami, plasterkami jabłka i sosem śmietanowym. Nigdy nie byłam przekonana co do jabłka w słonych kanapkach, jednak okazało się strzałem w dziesiątkę. Słodkie jabłko idealnie przełamuje słony smak serka.


Składniki (na 4 kanapki):
  • 100g twarogu
  • Kilka łyżek śmietany
  • 4 oponki ptysiowe
  • Kiełki np rzodkiewki
  • 1 słodkie jabłko
  • Sos śmietanowy
Oponki ptysiowe:
Przepis z książki "Francuski szef kuchni" J. Child
  • 1 szklanka wody
  • 6 łyżek masła
  • szczypta soli
  • szczypta cukru
  • 1 szklanka przesianej mąki
  • 4 jajka

Rozgrzewamy piekarnik do 180°C. Dużą blachę wykładamy papierem do pieczenia. Odrysowujemy na nim 4 koła, np od małego talerzyka, mniej więcej 10 cm średnicy. Wodę, masło, sól i cukier dodajemy do rondelka. Stawiamy na palniku i podgrzewamy. Kiedy masło się rozpuści zdejmujemy z ognia i dodajemy mąkę. Mieszamy drewnianą łyżką do połączenia wszystkich składników. Stawiamy na średnim ogniu i mieszamy, aby odparować nadmiar wody z ciasta. Kiedy ciasto sklei się w jedną kulę i przestanie przyklejać się do łyżki, zdejmujemy rondelek z ognia. W środku ciasta robimy dołek i wbijamy do niego jajko. Mieszamy cierpliwie, aż ciasto wchłonie całe jajko. Powtarzamy czynność z pozostałymi jajkami, po jednym na raz. Ciepłe ciasto przekładamy do rękawa cukierniczego. Wyciskamy jeden okrąg po wewnętrznej stronie naszego odrysowanego koła. Następnie wyciskamy mniejszy okrąg przylegający od środka do pierwszego. Na koniec wyciskamy trzeci okrąg na dwóch pierwszych. Powtarzamy jeszcze 3 razy. Blachę wkładamy do rozgrzanego piekarnika i pieczemy nasze "oponki" przez ok 25 minut. Po tym czasie, nakłuwamy każdą oponkę, by wypuścić z niej resztę wilgoci. Wkładamy je na dodatkowe 10-15 minut do wyłączonego piekarnika. Wyciągamy nasze oponki i studzimy je na kratce.

Sos śmietanowy:
  • 4 łyżki śmietany
  • 2 łyżeczki majonezu
  • 1 łyżeczka musztardy
  • Sól, pieprz i cukier do smaku

Wszystkie składniki łączymy w miseczce.

Twarożek mieszamy ze śmietaną widelcem, aż uzyskamy gładką masę. To ile śmietany dodamy, zależy od tego jak rzadki serek chcemy uzyskać. Możemy dodać do serka trochę soli do smaku. Ptysiowe oponki przekrawamy na pół. Na każdy spód wykładamy serek, na nim układamy kiełki a potem cienkie plasterki jabłka. Polewamy wszystko sosem i przykrywamy drugą połówką oponki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza. Mam nadzieję, że zajrzysz tu ponownie!